Kitlesel İletişimde Radyo Ve Sosyal Medya # Mehmet Ulukışla Kişisel Blog

kitlesel iletişim

Kitlesel İletişimde Radyo ve Sosyal Medya

Bilişim Teknolojileri, kitlesel iletişim üzerinde etkisi yadsınamaz bir güçtür. Özellikle kitlesel iletişim araçları teknolojiyle birlikte geliştikçe kitlesel iletişimde kolaylaşmıştır. Kitlesel iletişim araçları kullanılarak çok sayıda insana ulaşabilmek ve kitleleri etkileyebilmek mümkündür.
Düşünce, fikir ve haberleri kısa sürede geniş kitlelere duyuran, kitlesel iletişimin sağlanmasında önemli rol oynayan iletişim araçlarının yazılı kaynaklar dışında en eski olanı radyodur. Dünyada ilk radyo yayını 1906 yılında yapılmış olup Türkiye’de 1927 yılından beri aralıksız radyo yayınları yapılmaktadır.
Ancak gelişen ve hızla devam etmekte olan teknolojide insanlar radyodan ziyade televizyon ve sosyal medya bağımlılığı içerisine sürüklenmişlerdir.
Radyonun altın yıllarında büyük bir dinleyici kitlesine sahip olan programlar vardı. “Arkası yarın” ve “Radyo tiyatrosu” tarzı programlar. O dönemlerde insanlar büyük bir ilgi ile bu programları takip eder, görsel olmayan eserleri sadece dinleyerek hayal güçleri gelişirdi. Televizyonun ve sosyal medyanın yaygınlaşmasıyla birlikte insanlar radyodan uzaklaşmaya, televizyona ve internete hızla yönelmeye başladılar. İnsanlar bir süre sonra duyarak takip ettikleri radyo oyunları ile geliştirdikleri hayal güçlerini zayıflattılar. “Sihirli Kutu” olarak addedilen radyonun yerini televizyon ve sosyal medya aldı. İnsanların hayal güçleri, edebi bilgileri ve kitap okuma alışkanlıkları zayıfladı.

 

Bunu nasıl başardılar?

 

Google Adsense; Youtube’da Türkiye için gelirleri açtığından beri bir bakıma insanların kafa yapılarını da yönlendirmiş oldular. Youtube kanalları açıldı. Bu kanallar daha çok vine, oyun ve makyaj üzerine kuruldu. İnsanlar bu kanallarda videolar çekerek gelir elde etmeye başladı. Biraz gelir elde ettiğini görenler daha çok vine, oyun ve makyaj videosu çekmeye başladı. Facebook sayfaları arttı. İnsanlar ücretli reklamlar ile kitlelere ulaşmayı başardı. Daha çok kitleye ulaşan daha çok reklam vermeye başladı… Böylece birçok fenomen doğdu. Birçok fenomen, birçok insan tarafından sevildi. Fakat bütün bunlar olurken insanları sosyal medyaya daha çok yönlendirmiş oldular.
Son olarak sosyal medya tüm dünyada olduğu gibi Türkiye’de de artık vazgeçilmez bir kitlesel iletişim aracı olmayı başarmıştır. Sosyal medya elbette sosyalleşme, sosyal ve siyasal kararlar verebilme, günlük bilgi ihtiyacını karşılamada önemli bir rol oynar. Ancak unutulmamalıdır ki sosyal medya belli bir kurallar ve prensipler içerisinde kullanılmazsa, faydalarından çok zarar vermeye başlayacaktır.

 

Mehmet Ulukışla
29.10.2017
Category

Leave a Comment

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir